Posljednjih godina sve više raste popularnost detoksikacije. Ljudi sve više posežu za njom osobito nakon blagdanskog prejedanja i u proljeće. Što je zapravo detoksikacija i što se promovira unositi u organizam tijekom provođenja detoksikacije? Stvara li ona pozitivne učinke na organizam ili je to samo još jedan od brojnih trendova za kojim se ljudi masovno povode?

Okidač za promjene

Nakon hedonističkog razdoblja i prekomjernog uživanja u hrani i piću tijekom božićnih i novogodišnjih blagdana kod većine se ljudi javlja želja da dovedu vlastito prehrambeno ponašanje u red. Uspostavljanje reda se kod svake osobe očituje na različite načine, ali jedno je neupitno – tijelo svojim znakovima pokazuje da je vrijeme za čišćenje organizma.

Prije nego li uopće dođe do pretjerane konzumacije hrane trebali bismo se pitati je li nam to zaista potrebno da bismo osjetili pravu bit blagdanskih dana?

Osjećaj iscrpljenosti, manjak koncentracije, učestali problemi s probavom ili kožom, stalni osjećaj nadutosti i glavobolja neki su od prvih znakova kojima tijelo pokazuje da mu je potrebna promjena. Većina je tada sklona tzv. instant  rješenjima. Želimo skinuti višak kilograma u rekordnom roku, a osjećaj „lakoće“ cijelog organizma očekujemo odmah nakon pojedene jedne zdjelice salate.

Krivo tumačenje procesa detoksikacije  

Detoksikacija je pojam koji se često spominje nakon razdoblja u godini u kojem dominira energetski bogata prehrana koja se unosi u količinama koje su sve osim umjerene. Detoksikacija je jedan od mnogobrojnih stručnih termina koji se u široj javnosti pogrešno tumače, pa čak i zloupotrebljavaju. Kao ozbiljna tema često biva banalizirana i nailazi na krivo razumijevanje od strane pacijenata, a katkada i od strane zdravstvenih stručnjaka.

Što je zapravo detoksikacija?

Detoksikacija u širem smislu podrazumijeva olakšavanje funkcije probavnog i respiratornog sustava te funkcije kože. Tijekom tog procesa postoji poseban pristup prehrani i dodacima prehrani. Često se taj pojam tumači kao čišćenje organizma od toksina, štetnih tvari kojima smo svakodnevno izloženi putem hrane, vode, zraka i okoliša.

Organi koji imaju mogućnost ”detoksikacije”

Tri su glavna načina kroz koji toksini ulaze u naš organizam: probavni, respiratorni sustav i koža.

Koža je naš najveći organ. Popularno je mišljenje kako samo jetra ima mogućnost obnavljanja i vlastite ”detoksikacije”. No, važno je spomenuti kako uz jetru, vrlo važnu ulogu imaju bubrezi i koža, zatim respiratorni i probavni sustav. Svi oni imaju mogućnost vlastite “detoksikacije”. Jetra je glavni organ u kojem se odvijaju najznačajnije detoksifikacijske reakcije. Stanice jetre filtriraju i kroz niz procesa neutraliziraju bakterije i toksine iz krvi.

Dijetom do detoksikacije organizma?

Detoksikacijske dijete promoviraju gladovanje, konzumaciju voćnih i povrtnih sokova, čiste hrane (eng. „clean food“) i eliminaciju sastojaka kao što su šećer i kofein. Ponekad se čak zagovara uporaba diuretika, laksativa ili nekih drugih proizvoda kao što su razni čajevi ili dodaci prehrani za detoksikaciju. Detoksikacijske dijete učinkovita su metoda za kratkoročni gubitak tjelesne mase zbog ograničavanja kalorijskog unosa. Međutim, povratkom na uobičajenu prehranu vratit će se i izgubljeni kilogrami.

Također, značajna ograničenja pojedinih skupina namirnica mogu biti opasna jer ne osiguravaju dovoljan unos energije i svih hranjivih tvari. Znanstvena istraživanja nisu pokazala da postoje dobrobiti detoksikacijskih dijeta. Isto tako ne postoje ni dokazi da dolazi do detoksikacije organizma.

Kako ponovno postići ravnotežu u prehrani

  • unosite prehranu bogatu dijetalnim vlaknima jer ona pridonosi redovitoj probavi
  • redovito unosite tekućinu (prirodnu izvorsku vodu, prirodnu mineralnu vodu, čajeve) i jedite juhe
  • naglasak stavite na sljedeće namirnice: cvjetača, brokula, kupus, luk, češnjak heljda, ječmena kaša, smokve, šljive, borovnice, jabuke, mandarine, naranče – zbog mnoštva minerala (kalcij, kalij, željezo, magnezij), vitamina (posebno folnom kiselinom i, izuzetno važnim u zaštiti imuniteta, vitaminom C) te prehrambenih vlakana
  • ograničite unos jednostavnih šećera i pekarskih proizvoda
  • stavite naglasak na fermentirane mliječne proizvode poput kefira i probiotičkih jogurta
  • smanjite unos natrija (ne samo slanu hranu, već i onu bogatu natrijevim solima – konzervirana i procesirana hrana)

Pravilan odabir prehrane, uz ostale čimbenike kao što su tjelesna aktivnost i boravak na svježem zraku, dovodi do dobrog zdravstvenog statusa. Valja se uvijek sjetiti načela umjerenosti i raznolikosti. Pripremajte hranu s veseljem, u količini koja vam doista treba. U pripremu hrane uključite i svoju djecu kako biste im usadili osjećaj zajedništva i pravi smisao uživanja i druženja obitelji oko stola.

Neka vaš stol krase boje različitih, lokalno uzgojenih i svježih namirnica, a različite dijete s ciljem detoksikacije organizma zamijenite pravilnom i uravnoteženom prehranom.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja