pouring water in a glass

Javnozdravstveni EPODE program PETICA – igrom do zdravlja učenicima zagrebačkih osnovnih škola, u sklopu kreativnih i zabavnih predavanja te radionica, naglašava važnost unosa najvažnijeg pića, vode, kao jednu od navika koje je potrebno usvojiti za zdraviji način življenja. Rezultati statističke obrade upitnika putem kojih se provodi evaluacija PETICE pokazali su značajne pomake povezane uz životne navike učenika.

«Prije provedbe programa njih 53,4% je unosilo preporučenih pet do sedam čaša vode dnevno, a nakon samo šest mjeseci provedbe programa, čak 73,9% učenika je unosilo preporučeni dnevni unos. Napredak od gotovo 20% dao je jasne smjernice stručnom timu PETICE za formiranje edukativnih materijala trećih razreda za školsku godinu 2015./2016», naglasila je znanstvena koordinatorica programa PETICA, doc. dr. sc. Darija Vranešić Bender.

U djece, kao i u odraslih, unos tekućine će ovisiti o brojnim čimbenicima poput dobi, spola, tjelesne aktivnosti, temperature, itd. S obzirom na razlike između pojedinaca postavljaju se pitanja mogu li iste preporuke o unosu vode vrijediti za sve? Da li preporuka o unosu pet do sedam čaša vode dnevno u djece “drži vodu”, provjerili smo s doc. dr.sc. Zvonimirom Šatalićem s Prehrambeno-biotehnološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

#1 Zašto se djetetu školske dobi preporučuje dnevno unijeti 5-7 čaša tekućine, prvenstveno vode? Relativizira se da je to ipak previše.

Europska agencija za sigurnost hrane (EFSA) kao preporučeni unos vode navodi 1900 mL/dan za djevojčice dobi 9-13 godina te 2100 mL/dan za dječake iste dobi. Naravno, ove su preporuke samo orijentir za osiguravanje adekvatnog stupnja hidracije, a stvarne individualne potrebe ovise o tjelesnoj masi, prehrani, unosu soli, tjelesnoj aktivnosti, temperaturi zraka, stopi znojenja, itd. Preporuke za unos vode se mogu izraziti i s obzirom na unos energije pa je preporuka količine mililitara vode jednaka unosu energije: dijete čije su dnevne energetske potrebe oko 2000 kcal dnevno treba osigurati oko 2000 mL vode.
Poželjni izvori vode su naravno vodovodna voda, zatim mlijeko, svježe voće i povrće te 100%-tni voćni sokovi bez dodanog šećera. Ono što roditelji svakako trebaju izbjegavati u ponudi tekućina svom djetetu su napici s dodanim šećerom budući da povećavaju rizik od prekomjerne tjelesne mase, istiskuju poželjniju hranu iz prehrane, negativno utjeću na dugoročni odabir hrane te se ne uklapaju u obrazac pravilne prehrane.
Vrlo je važno naglasiti da se preporuke od institucija, poput EFSA-e, ne odnose samo na vodovodnu vodu, nego na svu tekućinu i unesenu krutu hranu. Npr. preporučenih 1900 mL vode se može osigurati cjelodnevnim obrokom koji uključuje: tri čaše vode, šalicu jogurta, jedno serviranje ribe ili mesa, jedno serviranje tjestenine, jednu naranču, jednu bananu, dva kivija, tri mrkve i tanjur juhe od rajčice. Pritom je navedeni cjelodnevni obrok mogao dodatno uključivati i, primjerice, tri kriške kruha što bi značilo dodatnih 50 mL vode.

#2 Znaju li djeca koliko bi trebala piti dnevno? Kakva je situacija u Hrvatskoj?

Nedavno provedeno hrvatsko istraživanje primjenom online upitnika s 1368 ispitanika dobi 8-70 godina je pokazalo da svega 12% ispitanika zna da se opće preporuke za unos vode odnose na ukupan unos vodom, drugim tekućinama i krutom hranom, a više od 50% ispitanika je izjavilo da se opće preporuke za unos vode odnose samo na tekućine.

#3 Što ako dijete ne unosi 5-7 čaša tekućine dnevno? Koje su negativne posljedice?

Pored poznatih vrlo ozbiljnih posljedica akutnog manjka vode, znanstvenike sve više zanima utjecaj dugoročnog blago nedovoljnog unosa vode, a posebno se uočava negativan utjecaj manjka vode na kognitivne funkcije (npr. pažnja, kratkoročno pamćenje). Nekoliko europskih istraživanja pokazuju kako djeca školske dobi započinju svoj radni dan s manjkom vode, pa se zbog vrlo vjerojatnog negativnog utjecaja na mogućnost praćenja nastave i učenje, nastavnicima i roditeljima preporučuje da osiguraju poželjne izvore vode tijekom doručka, prije izlaska iz kuće, odnosno u svim prilikama u školi kad se nudi hrana, ili na druge načine, npr. preko prodajnih automata ili fontana s pitkom vodom.

Znanstvena koordinatorica programa PETICA, doc. dr. sc. Darijom Vranešić Bender, savjetovala nas je kako pravilno hidrirati djecu te na što sve trebamo obratiti pozornost kada je u pitanju hidracija dječjeg organizma.

#4 Koje su najčešće greške roditelja u hidraciji? Kako bi dijete trebalo naučiti da unosi dovoljno tekućine? Posebice ga naviknuti da pije vodu koja se smatra najzdravijim pićem?

Roditelji često zaboravljaju da i oni sami predstavljaju primjer svojoj djeci. Stoga treba imati na umu da će vaše navike jednog dana oblikovati i životne navike vašeg djeteta! Iz prakse znamo da se vrlo često zaboravlja kontinuirano unositi tekućina, nerijetko se pribjegava napitcima bogatim jednostavnim šećerima, a prilikom posebnih stanja organizma poput bolesti ili prilikom intenzivne tjelesne aktivnosti često je unos tekućine neadekvatan!

Stoga vam predlažemo sljedeće:

1. Hidrirajte se kontinuirano!
Preporuke o unosu vode za roditelje i za djecu predstavljaju smjernice, koje nas potiču da vodimo računa o dnevnom unosu tekućine koji često zanemarujemo. Unos od 5 do 7 čaša vode dnevno dostatan je za zadovoljavanje dnevnih potreba djece od 4 do 14 godina. Pritom valja pripaziti da smo većinu vremena adekvatno hidrirani, a ne da odjednom unosimo velike količine tekućine. Istraživanje objavljeno u časopisu Apetite ukazalo je na važnost kontinuiranog unosa tekućine u djece tijekom dana. Djeca koja su kontinuirano bila adekvatno hidrirana imala su bolje kognitivne sposobnosti, a time i bolje obavljala zadatke tijekom dana!

2. Birajte pažljivo!
Nije važno samo se hidrirati nego i pritom odabrati najbolje izvore tekućine. Voda, čaj, mlijeko, svježi cijeđeni sok, juha-sve su to izvori tekućine koje preporučamo za hidraciju tijela. Potrebno je pripaziti na one izvore tekućine kojim pretežito unosimo jednostavne šećere, a time i energiju, koji mogu pridonijeti prekomjernoj tjelesnoj masi, ali i kvarenju zubi. Ako djeca ustraju na unosu zaslađenih napitaka, uvijek ih možete razrijediti s vodom u omjeru 1:1. Kako biste im vodu učinili primamljivijom, možete je obogatiti različitim voćem kako bi im bila šarenija, zabavnija i punijeg okusa. Odaberite tekućine kojima vi i vaša obitelj nećete unositi prazne kalorije ili one koje vam pružaju bogatstvo nutrijenata. Imajte na umu da je umjerenost uvijek važna, pa tako i kada govorimo o hidraciji!

3. Intenzivna tjelovježba ili bolest zahtjevaju dodatnu pažnju!
U navedenim situacijama potrebno je osigurati da djeca budu u svakom trenutku dostatno hidrirana jer posljedice dehidracije mogu biti ozbiljne po zdravlje.

#5 Što ako se dijete aktivno bavi sportom? Da li je i u tom slučaju 5-7 čaša tekućine dnevno dovoljno?

Aktivnija svakodnevnica ujedno znači i veća potreba za tekućinom! Djeca pripadaju skupini osoba koje su u povećanom riziku od dehidracije kada su tjelesno aktivni posebice pri toplim vremenskim uvjetima. Djeca se tijekom tjelesnog napora puno više zagriju jer se ne znoje kao i odrasli. Također, za djecu je karakteristično da osjete žeđ, a da je njihov organizam već dehidrirao jer im osjet žeđi zaostaje. Valja imati na umu da često i kad se javi osjet žeđi, djeca ga zanemare ne želeći prekidati igru ili druge aktivnosti. Stoga osigurajte unos tekućine prije, za vrijeme i to u prosjeku svakih 15 do 20 minuta, te nakon njihove tjelovježbe. Roditelji, ista pravila se odnose i na vas, hidrirajte se prije, tijekom i nakon vježbanja!

#6 Što ako je dijete bolesno? Da li je i tada 5-7 čaša dovoljno?

Većina dječjih bolesti popraćena je gubitkom teka, odnosno smanjenim unosom tekućine i krute hrane. Ne postoje univerzalna pravila prehrane koja bi se odnosila na sve dječje bolesti. No kod djeteta koji pati od mučnine, povraćanja, proljeva ili jednostavno odbija jesti mora se održavati pravilan unos tekućine jer je ono ključno za brži oporavak malog organizma. Formula koja vam može pomoći da procijenite koliki je potreban unos tekućine:
• Djeca tjelesne mase > 22,5 kg: 1500 ml + 20 ml za svaki kg

Također, svako stanje bolesti popraćeno povišenom temperaturom zahtjeva, suprotno uvrijeđenom mišljenju, i povišeni unos kalorija. Svakim povećanjem temperature za 1°C iznad normalne (37°C) povećavaju se i potrebe za energijom. Ako djeca u tom slučaju ne podnose hranu, potreban unos mogu zadovoljiti i blagi napitci i pripravci kao što su sok od jabuke, sok od mrkve, bistre juhe, izotonični napitci i rižina sluz.

#7 Naglašava li se važnost hidracije i u ostalim EPODE programima diljem svijeta – kakva je situacija u RH? Da li se trendovi mijenjaju nabolje ili nagore?

Važnost unosa vode ključna je odrednica brojnih EPODE programa diljem svijeta. EPODE Francuska, VIASANO Belgija, JOGG Nizozemska, SETS Rumunjska, PAIDEIATROFI Grčka samo su neki od programa u Europi, temeljeni na EPODE metodologiji kao i PETICA, koji kroz različite aktivnosti, ali i dodatne projekte, koje financira Glavna uprava za zdravlje i zaštitu potrošača Europske komisije, naglašavaju važnost dostupnosti i unosa vode kao jednu od glavnih odrednica dobrog zdravlja.
Svaka zemlja ovisno o lokalnoj zajednici, osmišljava različite edukativno-informativne materijale, kreativne rekvizite, video materijale i događanja kako bi obrazovala lokalnu zajednicu te potaknula na odabir i unos najzdravijeg pića – vode.

U programu PETICA – igrom do zdravlja, koji je pokrenuo Hrvatski liječnički zbor, naglasak se stavlja upravo na važnost unosa najzdravijeg pića-vode! Djeca kroz različita predavanja i radionice, igrajući se, uče o brojnim ulogama vode u našem tijelu, zašto je važno unositi dovoljnu količinu vode i kako dehidracija utječe na naše tijelo. Iako se potrebe za tekućinom mijenjaju u ovisnosti o dobi, spolu, tjelesnoj aktivnosti, vremenskim uvjetima i sl. preporuka od pet do sedam čaša vode odnosno 1,2-1,8L za djecu „drži vodu“ jer je dovoljna za zadovoljavanje potreba organizma.

Rezultati statističke obrade upitnika putem kojih se provodi evaluacija programa PETICA ukazali su na pomake povezane uz navike učenika. Prije provedbe programa njih 53,4% je unosilo preporučenih pet do sedam čaša vode dnevno, a nakon samo šest mjeseci provedbe programa, čak 73,9% učenika je unosilo preporučeni dnevni unos. Ovakvi rezultati ohrabruju jer ukazuju na to da djeca u programu PETICA više razmišljaju o unosu tekućine tijekom dana te mijenjaju svoje životne navike nabolje. S obzirom da istraživanja provedena u Europi i Sjedinjenim Američkim Državama upozoravaju na to da djeca školske dobi u prosjeku unose 1 do 1,3L vode dnevno te dolaze već blago dehidrirana u školu, smatramo da je PETICA – igrom do zdravlja, isticanjem važnost unosa vode, pridonijela stvaranju zdravijih životnih navika.

#8 Što biste za kraj preporučili roditeljima?

Kako potaknuti djecu na redoviti unos tekućine pitanje je koje mnogi roditelji često postavljaju. Preporučili bismo im da za početak:
uz jutarnji obrok potaknu dijete na unos čaše vode, čaja, mlijeka ili nekog drugog napitka koji će im osvježiti tijelo
• osiguraju dostupnost vode – neka se čaša vode ili vrč s vodom nalazi u prostoru gdje najčešće boravi vaše dijete, ali i cijela obitelj
• pokušaju obogatiti okus vode prethodno iscijeđenim sokom od limuna, naranče ili primjerice limete ako je dijete odbija konzumirati u izvornom obliku. Na kraju dana važno je da dijete uživa u unosu tekućine jer je time i veća šansa da se redoviti unos tekućine, kao obrazac ponašanja, pretvori u cjeloživotnu naviku.
• pokušaju prikazati vodu kao cool piće koje cijela obitelj preferira te kontinuirano koristi u različitim prilikama
• osiguraju djetetu bočicu koju može uvijek nositi sa sobom i koju može lako napuniti te koristiti primjerice za vrijeme odmora u školi ili tjelesne aktivnosti.

Ne zaboravite da vi i vaše dijete vodu unosite i kroz druge napitke (cijeđeni sok od naranče, mlijeko), tekućine (juha) te putem povrća, voća i druge krute hrane.

Povećanje koncentracije, pažnje i produktivnosti, lakše učenje i rješavanje zadataka samo su neke dobrobiti adekvatne hidracije. Izdvojite vrijeme i osigurajte potrebno „gorivo“ vašem tijelu kako bi moglo funkcionirati kao savršeni stroj.