Dolaskom proljeća povećava se spektar boja namirnica kojima možemo oslikati svoj tanjur. To je savršeno vrijeme za postizanje raznolikosti na tanjuru zbog široke lepeze dostupnih sezonskih namirnica. Prednost svakako dajemo hrani koja je lokalno uzgojena. Zelena salata, radić, brokula, špinat, kelj pupčar, kivi samo su neke od namirnica kojima svakodnevno možemo obogatiti svoj tanjur zelenom bojom.
Kada govorimo o namirnicama koje se najčešće povezuju s pozitivnim učincima na zdravlje, to su svakako voće i povrće. Zahvaljujući bogatstvu različitih vitamina i minerala, vlakana i fitokemikalija koje sadržavaju, preporučuje se voće i povrće uvrstiti u svakodnevnu prehranu, i to u barem pet ili više porcija dnevno.

Zašto se odlučiti za zeleno?

Namirnice imaju zelenu boju zbog biljnih pigmenata, prirodnih tvari sadržanih u stanicama i tkivu biljaka. Biljni pigmenti prepoznaju se po antioksidativnim svojstvima. Primjerice, flavonoidi su zaduženi za smanjenje razine slobodnih radikala te štite naše tijelo i jačaju imunitet. Ne smijemo zaboraviti na zeleni biljni pigment klorofil koji je važan pokazatelj svježine i zrelosti voća i povrća. Klorofil pomaže i jednostavno provjeriti kvalitetu povrća koja se ocjenjuje po gubitku zelene boje.

Kako uključiti zelene namirnice u prehranu najizbirljivijih?

Istraživanja su pokazala da djeci namirnicu moramo ponuditi barem 10 puta prije nego što je prihvate. Stoga budite ustrajni! Uvedite pravilo „1 namirnica, 1 griz“ i tako osigurajte da dijete kuša novu namirnicu prije nego što je odbije pojesti.

Sakrijte zelene namirnice u jela na sljedeće načine:
• kombinirajte voće i povrće u pripremi ukusnih napitaka za doručak
• pripremite quiche (pitu) ili omlet jer je nadjev savršeno mjesto za skrivanje zelenog blaga
• naribajte ih i koristite u pripremi povrtnih pogačica
• dodajte ih u različite složence*
• dodajte ih u umake od rajčice kojima ćete preliti integralnu tjesteninu*
• narežite ih na sitne komadiće i tako obogatite rižoto.
*Povrće prethodno kratko prokuhajte i usitnite u mikseru.
Nemojte zaboraviti nasjeckati i grickati voće i povrće za užinu jer će djeca vjerojatno „kopirati“ taj primjer.

Iskoristite blagodati proljeća

Važno je posegnuti za voćem i povrćem, i zelenim i onim u drugim bojama, jer ćete tako unijeti vrijedne, hranjive tvari uz relativno nizak unos kalorija. Također nemojte zaboraviti na unos vlakana koja mogu povoljno djelovati na sniženje kolesterola u krvi, funkciju probavnog trakta te smanjiti rizik od debljine.

Iskoristite blagodati proljeća jer istraživanja povezuju redoviti unos voća i povrća sa smanjenim rizikom od kroničnih bolesti, poput bolesti srca i krvnih žila, dijabetesa tipa 2 i zloćudnih bolesti.