Pretilost se najčešće smatra estetskim problemom, međutim, zanemaruje se činjenica da je to zdravstveni problem. Postizanje dobrih i trajnih rezultata zahtjeva dugotrajno liječenje. Dijete nije svjesno ozbiljnih posljedica koje pretilosti nosi, stoga, je uloga roditelja, koji svojim postupcima direktno utječu na dijete, ključna u procesu liječenja.

Kako bi dijete postiglo i održalo tjelesnu masu potrebno je učiniti sljedeće korake:

1. Prihvatiti problem

Često se govori kako je prihvaćanje problema pola puta do rješenja, jer na taj način iskazujete da ste spremni na promjene koje mogu pridonijeti njegovom rješavanju. Problem pretilosti je moguće riješiti, ali uz uložen trud i rad djeteta i njegove okoline.

2. Procijeniti stanje uhranjenosti

Procjena stanja uhranjenosti se kod djece može napraviti putem percentilnih krivulja, odnosno putem indeksa tjelesne mase kod odraslih osoba. Pomoću navedenih alata procjenjuje se ima li osoba prekomjernu tjelesnu masu ili je pretila. Stanje uhranjenosti će određivati daljnji tijek liječenja.

3. Razgovarati s djetetom

Putem otvorene komunikacije potrebno je djetetu objasniti da ne treba gubiti samopouzdanje ili se zatvarati se u sebe. Važno je djetetu objasniti kako je ono jednako vrijedno kao i njegovi ostali vršnjaci, ali da je promjena prehrambenih navika nužna za njegovo zdravlje. S vremenom će se i dijete samo otvoriti te s vama podijeliti probleme. Na taj način možete identificirati čimbenike koje utječu na loš prehrambeni obrazac.

4. Promijeniti prehrambene navike

Prehrana je jedan od čimbenika na koji možete značajno utjecati. Najprije, potrebno je ustanoviti koje su to prehrambene navike utjecale na pojavu pretilosti kod djeteta. Najčešće je to prehrana bogata brzom hranom, industrijski prerađenom hranom bogatom mastima i šećerom, konzumacija zaslađenih napitaka, slatkiša i grickalica, preskakanje obroka, izbirljivost djeteta oko visokokvalitetnih namirnica i slično. Nakon što ste identificirali potencijalne probleme, nastojte ih umanjiti odnosno eliminirati. Primjerice, slatkiše i grickalice držite izvan djetetovog dometa ili ih izbjegavajte skladištiti u vašem domu. Svakako, eliminirajte slatke napitke te ih zamijenite s vodom, čajem ili svježe cijeđenim sokom. Osigurajte svom mališanu peticu, odnosno dva serviranja voće te tri serviranja povrća dnevno. Na taj način ćete mu osigurati sve potrebne vitamine i minerale, kao i vlakna potrebna za pravilan rad probave. Uključite svoje dijete u proces kupovine, pripreme i serivranja namirnica, kako biste ga bolje upoznali s onim namirnicama koje često izbjegava.

5. Zaboraviti na čudotvornu tabletu ili napitak

Na tržištu ne postoje proizvodi za mršavljenje odobreni za djecu. Djeca se nalaze u fazi rasta i razvoja te im je samim time potrebna energija. Promjenom ostalih životnih navika uspostavlja se dobar temelj u sklopu kojeg dijete postepeno može gubiti na tjelesnoj masi.

6. Nemojte zanemariti tjelesnu aktivnost

Tjelesna aktivnost pridonosi energetskoj potrošnji, a posljedično i gubitku tjelesne mase. Ograničite djetetu vrijeme pred televizorom i drugim ekranima te ga potaknite na tjelesnu aktivnost. Organizirajte zajednička obiteljska druženja tijekom kojih će tjelesna aktivnost biti naglašena, poput večernje šetnje, izleta u šumu tijekom vikenda, obiteljskog turnira u badmintonu ili odbojci.

7. Put do uspjeha je dugotrajan

Problem pretilosti nije zasigurno nastao preko noći, pa jednako tako niti put do rješenja nije kratkotrajan. Potrebno je određeno vremensko razdoblje kroz koje će dijete, ali i njegova okolina usvojiti nove, pravilne životne navike.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja