Dolaskom sunčanog vremena više izlažemo naše tijelo UV zrakama, koje dugoročno i u prevelikim količinama, mogu imati štetne učinke na naše zdravlje. Pravilo za osiguravanje lijepe i zdrave kože jest redovito korištenje kreme s visokim zaštitnim faktorom u odgovarajućim količinama opetovano tijekom dana te izbjegavanje izlaganja suncu između 10 i 16 sati tijekom dana. Ova pravila većinom svim znamo, no znamo li kako pripremiti naše tijelo na visoke temperature i sunce iznutra? Za dobru pripremu važno je konzumirati prehranu bogatu kvalitetnim masnoćama, antioksidansima, vitaminima i mineralima te pritom nikako ne smijemo zaboraviti na adekvatnu hidraciju. U nastavku pročitajte što bi trebalo biti sastavni dio svakog ljetnog jelovnika:

  • Rajčica

Rajčica je bogata biljnim pigmentima karotenoidima od kojih su jedni od najpoznatijih beta-karoten i likopen. Važno je napomenuti kako se beta-karoteni ujedno i pretvaraju u vitamin A u našem tijelu. Osim karotenoida, konzumacijom rajčice ćemo unijeti i vitamin C. Inače, karotenoidi su prisutni u žutom i narančastom povrću i voću te u tamnozelenom lisnatom povrću.
Karotenoidi djeluju kao jaki antioksidansi te imaju antikancerogena svojstva. Istraživanja su pokazala da beta-karoteni, lutein i likopen mogu pridonijeti smanjenju rizika od oštećenja kože i stvaranja bora te bržem oporavku kože kada već nastupi oštećenje. Ova vrijedna namirnica pružit će vam najbolje od svojih sastojaka u kuhanom obliku, a ne u svježem jer je bioraspoloživost sastojaka tada najveća. Kako biste osigurali da se ovi važni sastojci apsorbiraju u vašem tijelu, rajčicu kombinirajte s kvalitetnim masnoćama. Upravo zato je idealno pripremiti svježu salatu s kratko kuhanom rajčicom, feta sirom, maslinovim uljem i bosiljkom za ljetni ručak.

  • Plava riba

Plava riba poznata je upravo zbog svog sastava koji sadrži veći udio masnoća u odnosu na bijelu ribu. Vrlo često je nazivamo i masna riba. U tu skupinu ubraja se losos, haringa, sardina, tuna, skuša i papalina. U ovom slučaju su nam masnoće izrazito važne jer je riječ o omega-3 masnim kiselinama. One su poznate po protuupalnom djelovanju, ali i tome da pridonose sjaju te čuvaju vlažnost kože. Plava riba u svom sastavu sadrži i vrijedni vitamin E koji je snažan antioksidans te smanjuje rizik od oštećenja stanica slobodnim radikalima. Uz to izvor je različitih vitamina B skupine, vitamina D i A te minerala poput željeza, cinka, kalcija i selena.

  • Sjemenke i orašasti plodovi

Sjemenke, kao i orašasti plodovi, izrazito su važni za našu kožu. Tako primjerice unosom dvije žlice suncokretovih sjemenki zadovoljavamo 37% dnevnih potreba za vitaminom E i 32% dnevnih potreba za selenom. Zahvaljujući ovim važnim nutrijentima pridonosimo ravnoteži u našem tijelu smanjujući razine slobodnih radikala koji dugoročno mogu uzrokovati različite upalne procese. Osim antioksidansa, veoma važnu ulogu u smanjenu upalnih procesa u našem tijelu imaju i omega-3 masne kiseline koje možemo pronaći u orasima. Orasi također sadrže i vitamin C koji je esencijalan za stvaranje kolagena. Stručnjaci ističu kako vitamin C može znatno ublažiti i smanjiti oštećenja kože nastala djelovanjem UV zraka. Istraživanja pokazuju da nanošenje preparata s vitaminom C, pogotovo u kombinaciji s vitaminom E, vrlo učinkovito sprečavanju fotooštećenja kože.

  • Fermentirani mliječni proizvodi

Kada govorimo o lijepoj i zdravoj koži jedan od proizvoda koji svakako treba spomenuti je kefir. Ovaj fermentirani mliječni proizvod je bogat „dobrim“ bakterijama (probiotik) koje pridonose zdravlju našeg probavnog sustava, imunološkog sustava, ali i zdravlju cijelog tijela, a time i našeg najvećeg organa-kože. Probiotici mogu smanjiti oštećenje kože uzrokovano suncem poput preuranjenog starenja kože i nastanka bora. Također, istraživanja pokazuju da mogu pridonijeti opskrbi kože vlagom. Osim što sadrži „dobre“ bakterije, unosom jedne čašice kefira, osigurat ćete i unos kalcija, vitamina D te brojnih drugih važnih hranjivih tvari.

  • Zeleni čaj

Kako biste pridonijeli adekvatnoj hidraciji vašeg tijela svakako se preporuča unos zelenog čaja koji se može konzumirati u toplom i hladnom obliku. Zeleni čaj bogat je tvarima koje se nazivaju katehini, a poznati su po snažnom antioksidativnom djelovanju. Istraživanje provedeno u razdoblju od 12 tjedana na ženama pokazalo je da one koje su svakodnevno unosile zeleni čaj su imale smanjeno crvenilo uzrokovano suncem za 25%. Također, istraživanja pokazuju kako redovita konzumacija ovog zelenog napitka pridonosi hidrataciji i elastičnosti kože. Prilikom konzumacije ovog napitka treba pripaziti da ga se samo ponekad unosi zajedno s mlijekom jer mlijeko umanjuje djelovanje antioksidativnih komponenti čaja.

Najbolji način kako ćemo zaštiti našu kožu, ali i cijelo tijelo, je kontinuirani unos raznovrsne i uravnotežene prehrane tijekom cijele godine u koju je svakako potrebno uklopiti i prethodno navedene savjete. Upravo zato osigurajte šareni tanjur i smanjite rizike koje sa sobom donose vrućine te jako sunce.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja