Poznato je kako pravilna prehrana podrazumijeva konzumaciju raznovrsne hrane u umjerenim količinama. Samim time je nezahvalno dijeliti namirnice na zdrave odnosno one nezdrave. Ipak, prema rezultatima brojnih istraživanja provedenih diljem Europe i Sjedinjenih Američkih Država izdvojili smo top osam namirnica koje će svakako pridonijeti vašem zdravlju.

1. Bademi

Brojne su blagodati badema na zdravlje organizma. Pridonose zdravlju srca, pamćenju, boljoj funkciji probavnog sustava pa čak i smanjenju bora. Od hranjivih tvari zastupljenih u bademima ističu se magnezij, selen, cink, željezo i vitamin E. Također, bogatiji su vlaknima u odnosu na druge orašaste plodove.

  • Savjet: Bademi su izvrstan međuobrok. Uvijek možete ubaciti šaku badema u vrećicu te ih staviti u torbu za one krizne trenutke u danu kada biste baš nešto grickali. Oni malo hrabriji mogu se okušati u izradi domaćeg bademovog mlijeka.

2. Leća

Leća pripada skupini mahunarki, a zastupljena je u brojnim svjetskim kuhinjama. Ipak se najviše konzumira u zemljama jugoistočne Azije poput Pakistana, Nepala, Bangladeša, Indije i Šri Lanke. Kao i ostale mahunarke, bogata je vlaknima zbog čega je dobra za regulaciju probave. Također, obiluje vitaminima B skupine, posebno vitaminom B9 (folna kiselina) iznimno važnim za trudnice.

  • Savjet: U slučaju da su vam već pomalo dosadili stari recepti vaših baka za pripremu leće, bacite se u potragu za nekim egzotičnijim azijskim receptima.

3. Zobene pahuljice

Zobene pahuljice su svakako prehrambenih hit u posljednje vrijeme. Jednostavan način pripreme, brojni pozitivni učinci na zdravlje, ugodan okus te pristupačna cijena postavili su zobene pahuljice na pijedestal u svijetu žitarica. Bogate su složenim ugljikohidratima te topivima vlaknima koji pridonose regulaciji razine šećera u krvi. U njima se također kriju vitamini B skupine i kalij.

  • Savjet: Osim klasične zobene kaše koju uz dodatak sušenog ili svježeg voća te orašastih plodova možete pripremati za zajutrak, savjetujemo vam da zobene pahuljice uključite i druge oblike kulinarske pripreme. Primjerice, iskoriste ih za pripremu burgera od graha, krem juhe od zobenih pahuljica ili kruha.

4. Brokula

Brokula je vrlo često omražena namirnica kod djece, međutim zbog njenog bogatog nutritivnog sastava nikako nemojte prestati poticati vaše dijete na njezinu konzumaciju. Bogata je vlaknima, kalcijem, kalijem, folatom, vitaminom C, antioksidansima i fitonutrijentima. Brokula pridonosi stvaranju zdravih prehrambenih obrazaca, a time i prevenciji od razvoja različitih bolesti poput karcinoma, dijabetesa tip 2 te bolesti srca.

  • Savjet: Brokula prilikom termičke obrade gubi na svojoj nutritivnoj vrijednosti, stoga je najbolje konzumirati ju svježu ili blago blanširanu. Zbog svoje forme „padobrana“ možete ju na lijep i simpatičan način servirati na tanjuru te tako potaknuti dijete na njezin unos.

5. Avokado

Avokado, iako vrlo neutralnog okusa što je nesvojstveno voću, svrstavamo u kategoriju tropskog voća. U posljednje vrijeme sve je popularniji diljem svijeta pa tako i kod nas. Osim dobre nutritivne vrijednosti najviše se ističe zbog dobrih masti koje sadrži, čime pridonosi zdravlju srca i krvnih žila te razvoju mozga u dječjoj dobi.

  • Savjet: Zbog svog specifičnog, a s druge strane neutralnog okusa avokado zaista možete kombinirati na različite načine. Zasigurno nećete pogriješiti poslužite li ga kao smoothie, namaz od avokada ili narezanog na ploškice i posluženim sa sirom.

6. Slatki krumpir

Slatki krumpir poznat je još i pod nazivom batat, a pripada skupini gomoljastog povrća. Bogat je vlaknima, složenim ugljikohidratima, vitaminom A i C te kalijem. Zbog udjela složenih ugljikohidrata i vlakana pridonosi boljoj regulaciji šećera u krvi, zbog čega se više preporuča dijabetičarima kao zamjena za običan krumpir.

  • Savjet: Želite li brzi i hranjivi međuobrok koji čak možete pripremiti u čajnoj kuhinji na poslu? Vilicom dobro izbodite slatki krumpir sa svih strana, nasolite ga, a zatim stavite zagrijavati u mikrovalnu pećnicu 5 minuta. Potom ga okrenite na drugu stranu i nastavite grijati, također 5 minuta. Kada je krumpir omekšao znak je da je gotov. Izvadite ga, ogulite mu kožu i uživajte u okusu. Uz to možete kombinirati različite vrste sireva ili jogurt. Brz, hranjiv i jednostavan međuobrok.

7. Riba

Govoriti o ribi, a pritom ne spomenuti blagotvorne omega-3 masne kiseline je gotovo nemoguće. Servirate li losos, pastrvu, skušu, haringu, sardinu ili inćune sigurno nećete pogriješiti. Unos ribe posebno je važan u dječjoj dobi pri čemu omega-3 masne kiseline potpomažu razvoj živčanog sustava. Također, omega-3 masne kiseline su vrlo popularne jer je dokazano kako preveniraju srčani udar, smanjuju razinu kolesterola u krvi te pridonose smanjenju formiranja naslaga na krvnim žilama.

  • Savjet: Pravilo je jasno, za zdravlje cijele obitelji konzumirajte ribu što češće možete. Ne zaboravite da Republika Hrvatska pripada Mediteranu!

8. Jaja

Jaja su iznimno popularna zbog svoje bogate nutritivne vrijednosti te prihvatljive cijene. Također, ubrajamo ih u namirnice niske energetske vrijednosti s obzirom da jedno jaje sadrži samo 70 kcal. Osim što bjelanjak jajeta sadrži sve esencijalne aminokiseline u idealnim omjerima, od ostalih hranjivih tvari ističu se kolin, lutein, željezo, folna kiselina, vitamin B12, vitamin D te vitamin E. Željezo u žumanjku jajeta ima dobru bioraspoloživost, stoga se preporuča osobama koje pate od anemije.

  • Savjet: U slučaju da vam je već dosadila konzumacija jaja u obliku kajgane, predlažemo vam da isprobate pripremu poširanih jaja. Brojni recepti čekaju na vas!

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja