Mnogi roditelji vode bitke sa svojim mališanima kad je riječ o raznovrsnoj prehrani. Odbijanje hrane je sasvim normalna pojava koja se javlja kod mnogih, a najčešće u razdoblju od 2. do 6. godine života djeteta.

Postoje različiti, mali izbirljivci – neka djeca odbijaju jesti hranu točno određene boje, nekima problem predstavlja tekstura hrane dok neke odbijaju novi mirisi i aroma različitih namirnica. Bez obzira na oblik izbirljivosti, uzročnik je najčešće samo jedan, djeca odbijaju jesti hranu zbog straha od nepoznatog. Da bi se upoznali s novom hranom potrebno je proći dug i mukotrpan put, ali na tom putu svakako treba ustrajati. Navike koje steknu od malih nogu pratit će ih cijeli život.

Donosimo savjete koji mogu pomoći da vaši izbirljivi mališani postanu pravi gurmani.

  • Dajte im izbor, a ne pravila!

U slučaju da ste dijete pokušali potaknuti na konzumaciju voća rečenicom „Pojedi jabuku, umjesto čokolade!“, vrlo vjerojatno niste uspjeli. Najprije, u djetetu se javlja frustracija kad mu se umjesto čokolade koju voli nameće voće koje mu uopće nije privlačno te će vjerojatno, iz pobune, u konačnici pojesti čokoladu. Želite li da vaše dijete više konzumira voće, možete primjerice pripraviti dva različita voćna soka. Ponudite mu sokove na način „Možeš li probati pripremljene sokove i reći mi koji ti se više sviđa?“. Ovim pristupom mu niste ništa zabranili, ponudili ste mu izbor, a ujedno i dali razlog zašto ga treba probati. Dakle, njegov zadatak je izjasniti se koji je sok bolji. Dijete će tada dobiti osjećaj kako je njegovo mišljenje važno, a s druge strane i vi ste postigli cilj, motivirali ste ga da unese voće u jednom možda novom obliku.

  • Educirajte, a ne kažnjavajte

Kako biste potaknuli dijete na konzumaciju, roditelji najčešće koriste tehniku kažnjavanja odnosno zabrane – „Ako ne pojedeš svu blitvu na tanjuru, nećeš se moći igrati s prijateljima.“ Metoda kažnjavanja nije preporučljiva jer pobuđuje negativne emocije i asocira ih na kaznu koju su morali pretrpjeti. Djecu je od malih nogu potrebno educirati o prehrani kroz različite priče, igrice, razgovore koje ćete provoditi u slobodno vrijeme. Također, poželjno je organizirati izlet na obližnju farmu. Ako se djeca kroz igru upoznaju s različitim biljnim i životinjskim vrstama, puno će ih lakše prihvaćati i na svojim tanjurima.

  • Poslužite hranu na različite načine

Standardno poslužena hrana djeci može izgledati neprivlačno, međutim s različitim oblicima posluživanja moguće je privući dječju pažnju, a time povećati vjerojatnost da će tu istu hranu probati. Postoje brojne ideje kako voće i povrće poslužiti na tanjuru primjerice u obliku likova iz crtića, bicikla, automobila ili šarene duge. Također, poželjno je i dijete uključiti u takav proces serviranja hrane.
Nadalje, serviranjem očišćenog voća i povrća na vidljivom i djeci dostupnom mjestu u vašem domu, zasigurno će ih potaknuti i na konzumaciju.

  • Budite dobar primjer

Poznato je kako djeca uče oponašajući svoje roditelje. Roditelji svojim vlastitim primjerom trebaju pokazati pozitivan stav prema raznovrsnoj hrani. Odašiljanjem pozitivnih poruka o pravilnoj prehrani s vremenom će promijeniti i dječji stav prema hrani.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja