Statistički podaci nas upozoravaju da se velika većina ljudi ne bavi redovitom tjelesnom aktivnošću unatoč nizu pozitivnih učinaka koje ona ima na naše zdravlje. Ne možemo a da se ne zapitamo zašto je to tako? Jedan od mogućih razloga je užurbani način življenja, a drugi obesogeni okoliš kojeg ujedno odlikuje i minimalna razina tjelesne aktivnosti (vožnja automobilom od vrata do vrata, korištenje dizala umjesto stepenica, sjedenje u uredu, igranje kompjuterskih igrica i gledanje televizije u slobodno vrijeme).

Kakva je situacija u Sjedinjenim Američkim Državama, a kakva u Hrvatskoj?

Centar za kontrolu i prevenciju bolesti (engl. The Centers for Disease Control and Prevention) ističe da se tjelesnom aktivnošću, koja je u skladu s preporukama, u odrasloj dobi bavi samo jedan na pet Amerikanaca pa su zato u studenom 2018. godine revidirane preporuke za tjelesnu aktivnost i uključeni novi dokazi o dobrobiti tjelesne aktivnosti na zdravlje.

U Hrvatskoj je Središnji državni ured za šport proveo istraživanje u lipnju 2017. godine na nacionalno reprezentativnom uzorku od 1000 ispitanika, starijih od 15 godina, u svrhu izrade Nacionalnog programa sporta i utvrđivanja stanja o tjelesnoj aktivnosti stanovnika Republike Hrvatske. Rezultati istraživanja su pokazali da stanovnici RH nisu dovoljno tjelesno aktivni. Samo 38% ispitanika se bavi nekim oblikom tjelesne aktivnosti, a od toga 12% to čini tri do četiri puta tjedno.

Međunarodno istraživanje o zdravstvenom ponašanju učenika (engl. Health Behaviour in School-aged Children, 2016) pokazalo je da je tek trećina djevojčica i dječaka u dobi od 11. godina svakodnevno tjelesno aktivno.

U nastavku pročitajte ključne poruke i preporuke povezane uz tjelesnu aktivnost za različite dobne skupine:

  • Djeca (3-5 godina)

Preporučuje se svakodnevna tjelesna aktivnost i to kroz aktivnu igru najmanje tri sata kako bi se poboljšao rast i razvoj djece.

  • Djeca (6-17 godina)

Za djecu i adolescente preporuke su ostale jednake, 60 minuta dnevno umjerene do visoko intenzivne tjelesne aktivnosti. Preporučuje se kombinacija aerobnih vježbi (plivanje, planinarenje, biciklizam, ples, rolanje i slično) i vježbi za jačanje mišićno koštanog sustava (vježbe s utezima, medicinskim loptama ili nekim drugim opterećenjem i slično).

  • Odrasli

Preporuke za odrasle osobe također su ostale jednake. Za povećanje zdravstvene dobrobiti odrasle osobe bi se trebale baviti tjelesnom aktivnošću u trajanju od 150 do 300 minuta tjedno i to aerobnom, umjerenom tjelesnom aktivnošću te najmanje dva puta tjedno uključiti vježbe snage za jačanje mišića i kosti. Ono što se promijenilo jest glavna poruka smjernica. U prethodnom izdanju tvrdilo se da tjelesna aktivnost u trajanju od deset minuta više puta tijekom dana ne ulazi u preporuke za tjelesnu aktivnost. Novo izdanje ističe da se trebamo više kretati, a manje sjediti te da se svaka aktivnost broji. Cilj je potaknuti sve osobe da se više kreću tijekom dana te da manjim koracima mogu pridonijeti boljem zdravlju.

  • Starije odrasle osobe

Starijim odraslim osobama preporučuje se jednako trajanje i intenzitet kao i odraslim osobama. O režimu vježbanja mogu raspraviti i sa svojim liječnikom ako je to potrebno. Uz navedeno preporuka je da u tjedni plan uključe i vježbe za ravnotežu poput yoge ili tai chia. Ako tek počinju s vježbanjem preporuka je krenuti postepeno, od aktivnosti nižeg intenziteta prema aktivnostima višeg intenziteta.

  • Trudnice i dojilje

Preporuka za ovu skupinu je 150 minuta aerobne, umjerene tjelesne aktivnosti tjedno, a ako su se ranije bavile intenzivnijom tjelesnom aktivnošću mogu tako nastaviti i tijekom trudnoće. Svakako bi se o tome trebale savjetovati s liječnikom.

  • Odrasle osobe s kroničnim stanjima i poremećajima

Za odrasle osobe s kroničnim stanjima i poremećajima vrijede slične preporuke kao i za odrasle osobe, ako se mogu baviti tjelesnom aktivnošću. Važno je da se bave nekim oblikom tjelesne aktivnosti i da izbjegavaju kontinuirano sjedenje. Svakako bi prije uključivanja u neku tjelesnu aktivnosti trebali razgovarati sa svojim liječnikom.

 

Jeste li vi dovoljno tjelesno aktivni? Budite promjena koju želite vidjeti, ali i poticaj vašoj obitelji na zdravije sutra!

Stručni tim PETICA – igrom do zdravlja