Tijekom blagdana okruženi smo raznovrsnim, ukusnim jelima koji jednostavno mame naše okusne pupoljke. Druženje s obitelji ili brojni domjenci u opuštenoj atmosferi nerijetko nas dovode do toga da se prepuštamo želji i potrebi za hranom s većim udjelom masti, ali i jednostavnih šećera. Neminovno nas je, nakon par dana kontinuiranog unosa hrane u većim količinama, strah brojke na vagi. No, valja imati na umu kako nakupljanje kilograma tijekom dužeg razdoblja može dovesti i do pretilosti, koja je dugoročan i ozbiljan zdravstveni problem, a ne samo problem estetske prirode. Istraživanja pokazuju da u prosjeku tijekom blagdana povećamo tjelesnu masu za 0,5 – 1 kilogram. No, postoje načini kako možemo preživjeti predblagdansko i blagdansko razdoblje, a da naš opseg struka ne promjeni svoje dimenzije.

U nastavku vam donosimo jednostavne savjete koji će vam pomoći da uživate u hrani bez dodatnih kilograma:

  • Na obiteljski ručak nemojte doći gladni

Imajte na umu važnost redovitih obroka te prije ručka svakako unesite zajutrak i doručak. Samim time ćete osigurati kontinuirani dovod energije, makro i mikronutrijenata vašem tijelu te prekinuti cjelonoćno gladovanje, ali i spriječiti prekomjerni unos hrane u samo jednom obroku tijekom dana. Uravnoteženost, umjerenost i raznovrsnost u prehrani je nit vodilja koje bismo se trebali držati tijekom cijele godine, a ona će nam ujedno i pripomoći da ne stvorimo suvišak kilograma. U tom smislu dobro je znati kako ćemo nakupiti jedan kilogram dodatnim unosom od 7000 kcal.

  • Uzmite si dovoljno vremena i prožvačite hranu

Istraživanja pokazuju kako je važno dovoljno sažvakati hranu. Time omogućavamo vlastitom tijelu da otpusti sve potrebne hormone kako bi se regulirao osjećaj gladi odnosno sitosti. Istraživači s University of Birmingham potvrdili su kako duljim žvakanjem smanjujemo unos hrane putem trenutnog obroka, ali smanjujemo i unos hrane obrokom koji će tek uslijediti. Je li doista potrebno svaki zalogaj prožvakati barem 32 puta, znanost nije potvrdila, no čvrsti dokazi govore u prilog tome da bismo trebali posvetiti dužno vrijeme žvakanju hrane koje unosimo u naše tijelo. Ovo je također jedan od mehanizama kojim možemo spriječiti pretjerani unos namirnica.

  • Ograničite unos alkohola

Tijekom blagdana nerijetko unosimo veće količine alkohola, no moramo imati na umu da i ovim putem unosimo kilokalorije (kcal). Naime, 1 g alkohola oslobađa 7 kcal. Usporedbe radi, 1 g ugljikohidrata daje 4 kcal dok 1 g masti 9 kcal. Također, unosom jedne čaše pive (3 dcl), vina (1,5 dcl) ili žestokog pića (0,3 dcl) unosimo ukupno oko 100 – 150 kcal. S druge strane, unosom jedne čaše punča i sličnih napitaka, bogatijih jednostavnim šećerima, možemo unijeti i do 250 kcal. Upravo zato je potrebno umjereno unositi alkohol te ga ispijati polako. S obzirom da alkohol ima diuretski učinak odnosno potiče izlučivanje tekućine iz tijela, kombinirajte unos alkohola s unosom vode/vode s narezanim limunom ili narančom, kako biste osigurali da vaše tijelo ostane adekvatno hidrirano.

  • Ne zaboravite na tjelesnu aktivnost

U blagdansko vrijeme često izlazimo iz uobičajenog dnevnog ritma pa samim time izostavljamo i redovitu tjelesnu aktivnost. Znamo da je preporuka za djecu barem 60 minuta, a za odrasle barem 30 minuta tjelesne aktivnosti dnevno. Jedna od dobrih strategija kako spriječiti nakupljanje kilograma je redovita tjelesna aktivnost tijekom blagdana. Bilo to zajedničko druženje u parku s obitelji, hodanje po šumi, trčanje ili klizanje. Kako biste mogli bolje procijeniti koliko kalorija možete potrošiti prilikom pojedine tjelesne aktivnosti,  pogledajte niže navedenu tablicu. I ne zaboravite, odaberite onu tjelesnu aktivnost u kojoj ćete vi i/ili vaša obitelj uživati jer će jedino na taj način se ova zdrava navika doista pretvoriti u onu cjeloživotnu.

Tablica 1 Usporedba tjelesne aktivnosti potrebne za potrošnju hrane određene kalorijske vrijednosti

  • Usredotočite se na svoje bližnje i uživajte u hrani

Hrana poslužena na stolu može ponekad djelovati hipnotizirajuće. Gladni smo i jednostavno posežemo za više hrane nego što nam je doista potrebno. Upravo zato je važno usredotočiti se na osobe s kojima provodimo vrijeme i slavimo blagdane, a u hrani pomalo uživati. Uživanjem u svojoj okolini te razmišljanjem o hrani koju unosimo u naše tijelo pridonijet ćemo vlastitom, unutarnjem zadovoljstvu, ali ujedno i stvaranju zdravijih obrazaca prehrane te boljoj regulaciji tjelesne mase. U konačnici moramo imati na umu da je važno uživati u trenutku, kao i svemu što nas okružuje, jer i time doprinosimo dobrom (fizičkom i mentalnom) zdravlju!

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja