Namirnice poput borovnica, acai bobica, šipka, kakaa i lososa samo su neke od onih koje se nazivaju superhranom. No, što zapravo znači pojam „superhrana“ i možemo li namirnice deklarirati kao takve? Službena ili zakonska definicija superhrane ne postoji, to je samo pojam koji je sveprisutan u medijima, a odnosi se na hranu, osobito voće i povrće, čiji nutritivni sastav doprinosi zdravstvenoj dobrobiti više u odnosu na neku drugu hranu.

Zašto se navedene namirnice kategoriziraju kao „superhrana“?

  • Borovnice su najpopularnije među superhranom, a često su proučavane i od strane znanstvenika. Popularne su zbog visokog sadržaja antioksidansa, osobito antocijana, koji štite organizam od djelovanja slobodnih radikala i na taj način mogu doprinijeti prevenciji nekih karcinoma, srčano-žilnih bolesti te dijabetesa. Dobar su izvor vitamina C, kalija i prehrambenih vlakana.
  • Acai bobice imaju snažna antioksidativna svojstva, a za sok od šipka je poznato da u zdravih osoba može u kratkom razdoblju sniziti krvni tlak te smanjiti oksidacijski stres.
  • Obzirom na visok sadržaj flavonoida, kakao može smanjiti rizik od razvoja srčanih bolesti jer snižava krvni tlak i povećava elastičnost krvnih žila.
  • Losos je popularan zbog sadržaja omega-3 masnih kiselina koje mogu utjecati na prevenciju bolesti srčano-krvožilnog sustava i ublažiti bolove u zglobovima kod pacijenata s reumatoidnim artritisom. Losos je također izvor proteina, vitamina B12 i kalija.

Kako određena hrana i njene komponente pridonose dobrobiti našeg zdravlja potvrđuje i Europska agencija za sigurnost hrane koja odobrava zdravstvene tvrdnje. U tom slučaju, te namirnice bi morale biti zastupljene češće u našoj prehrani, a ne samo s vremena na vrijeme. Ideja o “superhrani” potaknula je interes javnosti za ove namirnice, no važnije je utjecati na promjenu i poboljšanje cjelokupne prehrane i prehrambenih navika. Također, i druge namirnice koje nisu prozvane “superhranom” osiguravaju vrijedne nutrijente bez kojih naš organizam ne bi mogao normalno funkcionirati.

  • PETICA savjet: Proširite spektar hranjivih namirnica u vlastitoj prehrani umjesto da se usredotočite na samo nekoliko njih.

Takozvana „superhrana“ može imati povoljan učinak na zdravlje tek onda kada je sastavni dio pravilne i uravnotežene prehrane. Pravilna prehrana ujedno podrazumijeva i raznolikost što znači da joj temelj ne može činiti tek nekoliko „super“ namirnica.

Stručni tim PETICA – igrom do zdravlja