U sklopu programa PETICA – igrom do zdravlja učenici četvrtih razreda su naučili koji sve organski sustavi postoje i upoznali se s radom probavnog sustava. Kao što znamo, hrana koju unosimo u organizam je glavni izvor energije za izgradnju organizma, rast i razvoj te razne aktivnosti koje obavljamo. Upravo to su ključne poruke kojima PETICA želi naučiti učenike zašto su hrana i hranjive tvari, zdravlje probavnog sustava i zdrave prehrambene navike važne za dobar zdravstveni status.

Na PETICA radionici „Putovanje kroz probavni sustav“, učenici četvrtih razreda imali su priliku naučiti, putem pokusa, kako radi probavni sustav, što su to probiotici i prehrambena vlakna, zašto su važni za naš probavni sustav te se upoznati s čarobnim chia sjemenkama. Radionica je započela kratkom igrom, provjerom znanja, kojom su se djeca razgibala i ponovila prethodno naučena znanja u PETICI. Učenici koji su pokazali najviše znanja su sudjelovali u samoj izvedbi pokusa. Putem interaktivnog pokusa, simulacije probavnog sustava (Slika 1.), naučili su da probava hrane započinje već u ustima, žvakanjem hrane i miješanjem sa slinom, a sve to su predstavljale usitnjene kukuruzne pahuljice pomiješane s vodom. Razgradnjom hrane se oslobađa energija, a hranjive tvari se apsorbiraju i krvotokom putuju do tkiva i stanica, a višak koji je neprobavljen izlučuje se iz organizma.


Slika 1. Simulacija probavnog sustava

Učenici su također ponovili važnost pravilne prehrane za zdravlje probavnog sustava, ali i cjelokupnog organizma. U tom kontekstu naučili su da konzumacijom voća, povrća i žitarica unose prehrambena vlakna koja poboljšavaju rad probavnog sustava te da su probiotici živi mikroorganizmi prirodno prisutni u probavnom sustavu čovjeka, a kada ih unosimo putem hrane u dovoljnim količinama, blagotvorno djeluju na zdravlje probavnog sustava. Kako bi se učenicima dodatno približio pojam „prehrambenih vlakana“, zajedno sa studentima napravili su pokus „Čarobne chia sjemenke“ (Slika 2.). Na svojim listićima zapisali su što se dogodilo sa chia sjemenkama nakon što su pomiješane s vodom odstajale nekoliko minuta. Cilj ovog pokusa je bio da učenici spoznaju kako konzumacijom chia sjemenki pridonosimo unosu prehrambenih vlakana i omega-3 masnih kiselina, koje su važne za regulaciju glukoze u krvi, zdravlje srca i krvožilnog sustava te imaju ulogu u prevenciji konstipacije i visokog krvnog tlaka.

Osim što su radionice poučne, ujedno su i zabavne, a koliko se djeca njima vesele, kao i pokusima, saznali smo prilikom razgovora s Frankom Malojčić, učenicom 4.a razreda OŠ I. Kršnjavoga: „Volim PETICU jer ima kreativne radionice i jer me poučava nešto novo. Najviše sam naučila o probavnom sustavu i koje su zdrave navike“ Franka je potom zaključila da se moramo dovoljno naspavati, ne preskakati zajutrak, imati pet obroka i piti dovoljno vode te da je najviše vesele pokusi!


Slika 2. Čarobne chia sjemenke

Pokus „Simulacija probavnog sustava“ možete zajedno sa svojom djecom napraviti i kod kuće! Odvažite se!

Simulacija probavnog sustava

Priprema: 10 minuta

Materijal:

  • 1 prozirna plastična čaša
  • 1/4 čaše vode (predstavlja slinu)
  • 1 šalica kukuruznih pahuljica (zalogaj)
  • 1 tuljac od papira (jednjak)
  • 1 plastična vrećica (želudac)
  • 1/2 čaše limunovog soka (želučana kiselina)
  • 1 ženska čarapa (tanko crijevo)
  • 2 plastične čaše (spoj između tankog i debelog crijeva)
  • 1 krpa ili papirnati ubrus (debelo crijevo)
  • 1 plastična posuda

Upute:

  • Pokus se izvodi iznad plastične posude.
  • Prvo je u prozirnoj čaši potrebno usitniti kukuruzne pahuljice i pomiješati ih s vodom (slinom).
  • Sadržaj iz usta putovat će kroz tuljac od papira (jednjak) do želuca (plastična vrećica).
  • Sadržaj u plastičnoj vrećici pomiješati s limunovim sokom (želučana kiselina) te miješati rukama.
  • Potom izrezati dno plastične čaše i na nju nataknuti žensku čarapu (tanko crijevo).
  • Sadržaj u čarapi miješati rukama (peristaltika crijeva), pri čemu će se osloboditi hranjive tvari (otopljene u vodi koja se kroz nju cijedi u zdjelu).
  • Ostatak sadržaja prebaciti u krpu, zamotati te iscijediti (apsorpcija vode u debelom crijevu).
  • Ostatak sadržaja debelog crijeva prebaciti u plastičnu čašu, što će predstavljati stolicu koju izlučujemo iz organizma.

Stručni tim PETICA – igrom do zdravlja