Polako nam se približava Uskrs, a rotkvice su neizostavni dio uskršnjeg stola stoga smo vam odlučili otkriti sve tajne ovog povrća koje bi svakako trebali uvrstiti u jelovnik zbog bogatstva nutrijenata koje kriju. Raphanus sativus odnosno rotkvice dobile su ime od latinske riječi radix koja znači korijen. Rotkvice predstavljaju jestivo korijenje i jedno od najstarijeg kultiviranog povrća podrijetlom iz Europe ili zapadne Azije. U 16. stoljeću proširile su se područjem Mediterana.

Koje bogatstvo nutrijenata kriju rotkvice?

Rotkvice mogu biti okrugle ili izdužene te dolaze u raznim bojama i to bijeloj, žutoj, roza, ljubičastoj, crvenoj ili crnoj boji. Upravo te raznovrsne boje ukazuju na prisustvo pigmenata s antioksidativnim svojstvima, a jedni od njih su antocijani. Istraživanja su pokazala da antocijani mogu doprinijeti smanjenju upala te pružati zaštitu od bolesti srca i nekih vrsta karcinoma. Osim toga, rotkvice obiluju i glukozinolatima, jedinstvenim fitokemikalijama koje su poznate antikarcinogene komponente. Energetska vrijednost rotkvice je mala – 1 šalica (otprilike 116 g) sirove rotkvice osigurava tek 19 kcal te oko 4 g ugljikohidrata i gotovo 1 g proteina. Rotkvice su bogate vitaminom C i kalijem, a sadrže i folat te prehrambena vlakna. Također, rotkvice sadrže više od 95% vode što doprinosi hidraciji organizma.

Zanimljivo je da unosom jedne šalice sirovih rotkvica, djeca u dobi od 9-13 godina, osiguravaju oko 40% preporučenog dnevnog unosa vitamina C. Vitamin C djeluje kao antioksidans štiteći naš organizam od djelovanja slobodnih radikala, a važan je i za zacjeljivanje rana, održavanje srčano-žilnog sustava i vezivnog tkiva te pospješuje apsorpciju željeza. Osim vitamina C, osiguravaju i 60% preporučenog dnevnog unosa kalija, esencijalnog minerala važnog za održavanje ravnoteže vode i krvnog tlaka. Kalij također pomaže u prijenos električnih impulsa u živcima i mišićima.

Kako skladištiti rotkvice?

Prilikom kupovine, potražite rotkvice koje su čvrste, jarkih boja i svježeg zelenog lišća, a izbjegavajte izblijedjele, napuknute, naborane i meke. Kako biste zadržali njihovu svježinu odrežite lišće tako da ostane otprilike dužina pola palca i neoprane rotkvice čuvajte u hladnjaku lagano umotane u plastičnu vrećicu. Na taj način mogu ostati svježe do tjedan dana. Ako želite osvježiti rotkvice koje su meke namočite ih u vodi, 30 – 60 minuta, neposredno prije upotrebe. Nakon pranja rotkvice su spremne za konzumaciju jer ih nije potrebno guliti. Sezona rotkvica je od travnja do lipnja pa ih u tom razdoblju možete potražiti u trgovinama i konzumirati one najboljeg okusa i kvalitete.

Donosimo vam nekoliko ideja za konzumaciju rotkvica:

  • Narežite rotkvicu na tanke ploške i koristite u izradi sendviča.
  • Iskoristite rotkvice u pripremi umaka tako da pomiješate ½ šalice čvrstog jogurta, ¼ šalice nasjeckane rotkvice, mljeveni češanj češnjaka te kapljicu vinskog octa. Miješati dok smjesa ne postane glatka.
  • Rotkvicu dodajte u salatu od tune ili piletine.
  • Cijele rotkvice možete poslužiti uz različite vrste narezaka ili mesnih jela.
  • Prepolovite i izdubite rotkvice te ih napunite smjesom svježeg sira, maslina i peršina.
  • Rotkvice možete ukiseliti te koristiti kao zimnicu.

Uskršnje zapečene rotkvice

Sastojci (4 osobe):

  • 400 g očišćenih rotkvica
  • 1 žlica maslinovog ulja
  • sol, svježi peršin, limeta (po želji)

Priprema:

  • Pećnicu zagrijati na 180 °C.
  • Rotkvice narezati na polovice te premazati maslinovim uljem i po želji dodati sol.
  • Na papir za pečenje posložiti rotkvice i peći 10 minuta, nakon toga promiješati i peći ponovno 10 minuta.
  • Poslužiti rotkvice posipane svježim, nasjeckanim peršinom.

PETICA savjet:

  • Pečene rotkvice možete začiniti limetom i servirati kao salatu.

Stručni tim PETICA – igrom do zdravlja!