Opće poznato je kako pravilna prehrana počiva na tri važne odrednice – umjerenost, uravnoteženost i raznolikost. No, ponekad te uvjete (odrednice) ne uspijevamo ispuniti s obzirom da zbog manjka vremena nismo dovoljno posvećeni sebi, a kamoli našoj prehrani. Ako osjećate da biste voljeli poraditi upravo na komponenti raznolikosti jer vam se čini da kontinuirano unosite iste namirnice u vaše tijelo, u nastavku vam donosimo neke zanimljive alternative. Posvetit ćemo se nesvakidašnjim namirnicama, ali i ostacima hrane koji također mogu unijeti dašak svježine u, možda već ustaljenu, pripremu jela.

  • Žitarice na prvom mjestu

Žitarice trebaju činiti bazu našu prehrane, a tome nas poučava i piramida pravilne prehrane. Upravo zato prvo progovaramo o žitarici koja postaje sve zastupljenija u jelovnicima diljem svijeta. Sirak je žitarica koja potječe iz Afrike te se učestalije koristi u afričkim i azijskim jelovnicima nego u europskim, no interes za ovom žitaricom kontinuirano raste. Naime, samo u pola šalice kuhanog sirka nalazi se 10 g proteina, a ujedno predstavlja i dobar izvor vlakana te antioksidansa. Sirak sadrži tanine, važne antioksidanse koje pronalazimo i u vinu, te fenole i antocijanine. Također, ne sadrži gluten što je posebice važno za osobe koje boluju od celijakije ili intolerancije glutena. Sirak se može kuhati i poslužiti poput riže, jesti u obliku različitih kaša (zobena kaša), samljeti u brašno ili pak poslužiti kao dodatak juhama ili različitim užinama. Unosom ove žitarice svakako ćete povećati unos integralnih žitarica u svojoj prehrani, a istraživanja pokazuju da povoljno djeluje i na razinu glukoze u krvi.

  • Špinat, kelj ili…?

Tražite li zamjenu za špinat ili kelj, obična kiselica (lat. Rumex acetosa) može biti dobra “zelena” alternativa. Kiselica potječe iz obitelji heljde, a poznata je po svom specifičnom kiselkastom okusu od kuda joj i potječe naziv. Specifični okus kiselice nastao je zbog sadržaja oksalne kiseline koja se također nalazi u povrću poput brokule, kupusa i prokulica. Unos oksalne kiseline je potrebno ograničiti u prehrani, no korištenjem jedne šalice kiselice za zeleni smoothie, varivo, omlet ili obogaćivanje okusa složenca zasigurno neće biti razlog za brigu. Kiselica će ukloniti zemljanu notu smoothija koju obično može dati špinat, blitva ili cikla te dati svježinu vašem jelu. Osim toga, šalica kiselice osigurat će 100% dnevnih potreba za vitaminom C i A, a sadrži i magnezij, antioksidanse te vlakna.

  • Aquafaba – kreme i slastice na drugačiji način

Ako pratite trendove u svijetu kulinarstva zasigurno ste čuli za aquafabu. U suprotnome ćemo vam mi približiti ovu zanimljivu tekućinu. Aquafaba je zaostala voda od leguminoza (voda koju obično bacimo nakon stajanja primjerice graha u njoj) koja se može koristiti u pripremi različitih krema, slastica i umaka kao zamjena za jaje. Ova alternativa će se posebno svidjeti veganima s obzirom da je isključivo biljnog porijekla. Kuhari diljem svijeta hvale aquafabu zbog toga što djeluje kao dobar stabilizator i zgušnjivač prirodne baze. Nutritivni sastav aquafabe se i dalje istražuje, no smatra se da bogatstvo makro i mikronutrijenata ipak treba potražiti u samim leguminozama, a ne u aquafabi. S druge strane, ona će poslužiti kao odlična zamjena za jaja u majonezama, pridonijeti prozračnosti pjene cappuccina, savršenoj formi beze kora ili kremoznosti sladoleda. Pritom je preporuka da kao zamjenu za jedno jaje dodate tri žličice, za bjelanjak dvije žličice, a žutanjak jednu žličicu aquafabe. Želite li unijeti novitet u vašu kuhinju te se okušati u novim kulinarskim pustolovinama, isprobajte aquafabu.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja