Ugljikohidrati odnosno šećeri su često na lošem glasu te slove kao jedan od vodećih uzročnika pretilosti i kroničnih nezaraznih bolesti. Međutim, situaciju je potrebno sagledati s više strana. Činjenica je da su šećeri danas sve više zastupljeni u ljudskoj prehrani što je u skladu sa zapadnjačkim načinom življenja. U značajnim količinama dodatne šećere možemo pronaći u gaziranim i negaziranim napitcima, slatkišima pa čak i procesiranim namirnica za koje na prvu ne bismo zaključili da sadrže dodane šećere. Međutim, u svježim namirnicama također postoje šećeri, ali oni prirodno prisutni, koje često znamo svrstavati u istu kategoriju s procesiranim namirnicama.

Ugljikohidrati su potrebni za rad mozga, s obzirom da glukoza predstavlja gorivo za mozak. Upravo iz tog razloga nije poželjno izbacivati ugljikohidrate iz prehrane. Međutim, iznimno je važno obratiti pozornost iz kojeg izvora potječu. Možemo ih pronaći u žitaricama i proizvodima od žita te voću i povrću. U voću uglavnom prevladava voćni šećer poznat pod nazivom fruktoza. Fruktoza je sama po sebi slađa od stolnog šećera saharoze. Upravo je iz tog razloga popularna među osobama koje boluju od dijabetesa, jer je za postizanje jednakog osjeta slatkoće potrebno unijeti manju količinu.

Pitate li se može li voće sadržavati prevelik udio šećera te tako pridonijeti višem energetskom unosu? Činjenica je da određeno voće po jedinici serviranja sadrži veći udio šećera, a s druge strane neko voće ima značajno manji udio šećera. Primjerice, količina šećera u serviranju od jedne šalice za mango iznosi 23 g, jabuku 19 g, bananu 18 g, naranču 17 g, grožđe 15 g, breskve 13 g i jagode 8 g. Iako se udio šećera razlikuje, nije poželjno izbjegavati voće s većim udjelom šećera. S obzirom da u odnosu na procesiranu hranu samo voće sadrži manji udio šećera po jedinici mase, ne trebamo se bojati šećera prirodno prisutnog u svježim namirnicama. Također, voće osim šećera sadrži još i dodatne hranjive tvari važne za zdravlje, od čega se posebno ističu vitamini, minerali, vlakna i antioksidansi.

Uživajte u voću, njegovim okusima, bojama i mirisima. Kada je riječ o smanjenju unosa šećera svakako pripazite na unos procesiranih namirnica.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja