Ubrzani ritam današnjice za roditelje predstavlja otežavajuću okolnost kad je u pitanju odgoj i čuvanje djece. Stoga ni ne čudi da se veliki broj njih odlučuje na popularni „baka servis“. Ostavljanjem djece na čuvanje bakama i/ili djedovima ujedno znači kako njima prepuštamo brigu oko pripreme i serviranja hrane. Izgleda da navedeno može biti problem kod oblikovanja djetetovih prehrambenih navika te se čak u nekim slučajevima povezuje i s razvojem pretilosti u djece. Upravo zato važno je pravovremeno razgovarati o zdravim životnim navikama s cijelom obitelji te dogovoriti zajedničke strategije prilikom odgoja mališana.

Pregledni rad australskih znanstvenika objavljen u časopisu Nutrition & Dietetics obuhvatio je 16 istraživanja od kojih je u čak devet uočen negativan utjecaj baka i djedova na prehrambene navike djece. Navedeni negativan utjecaj se očitovao putem nagrađivanja hranom i to energetski bogatom jednostavnim šećerima i mastima, a samim time i djeci omiljenom. Važnim za istaknuti se pokazao i sveprisutan fenomen poznate rečenice „uzmi još“ odnosno tjeranje djece na dovršavanje nerijetko velikih porcija hrane i to najčešće zbog uvjerenja da je „uhranjenije“ dijete – „zdravo“ dijete. Nadalje, četiri istraživanja pokazala su čvrstu povezanost između porasta stope prekomjerno teške i pretile djece u kućanstvima gdje su s djecom živjeli bake i djedovi.

S druge strane, pozitivan utjecaj baka i djedova zabilježen je u tri istraživanja i očitovao se na način da su djeca bila više uključena u samu pripremu hrane te su bolje prepoznala važnost voća i povrća u svakodnevnoj prehrani. Povrh toga, prepoznat je i važan utjecaj baka i djedova pri odabiru nutritivno kvalitetnih namirnica.

U nastavku teksta osvrnuli smo se na „najkritičnije“ segmente s kojima se roditelji, bake i djedovi susreću u svakodnevnoj prehrani i navikama mališana. Donosimo vam PET savjeta kojima se možete voditi pri zamjeni najčešće biranih jela u djece, slastica, njihovoj drugačijoj implementaciji u dnevne obroke te naglašavanju uvijek bitne tjelesne aktivnosti:

1. Umjesto krafni, kroasana i sličnih pekarskih proizvoda neka vaši roditelji ponude djeci integralno pecivo s domaćim džemom ili manjom količinom domaćeg čokoladnog namaza.
2. Bombone i druge slatkiše zamijenite suhim voćem. Tekstura i slatkoća će biti usporedive, no sušenim voćem osim šećera također unosimo dio vlakana i mikronutrijenata.
3. Ako vaše dijete nerado konzumira mlijeko, poslužite mu ono čokoladno. Sigurni smo da će vaše dijete uživati u slatkom okusu, no udio šećera vas ne treba brinuti jer osim zadovoljavanja hedonističke potrebe zadovoljit će i dio potreba za kalcijem, bjelančevinama te drugim makro i mikronutrijentima neophodnim za pravilan rast i razvoj.
4. Poznato je da djeca obožavaju čokoladu, no i tomu se može doskočiti! Napomenite vašim roditeljima da ju primjerice pri sljedećem serviranju doručka ili užine naribaju u posudu s jogurtom i cjelovitim žitaricama u umjerenim količinama.
5. Potičite šetnju i tjelesnu aktivnost s djecom na otvorenom radije nego onu u dnevnom boravku ispred televizora.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja