Plivanje predstavlja aeroban oblik tjelesne aktivnosti pogodan za sve uzraste s mnogobrojnim pozitivnim učincima na zdravlje organizma. Kineziološki gledano poboljšava sustave za transport kisika, povećava aerobnu izdržljivosti, anaerobne kapacitete, povećava mišićnu snagu i izdržljivost te predstavlja idealan oblik aktivnosti za opuštanje. Dodatna prednost ovog tipa rekreacije je što ne zahtjeva nikakvu dodatnu opremu. Također, djeluje pozitivno na brojne fiziološke procese organizma te smanjuje stres. Donosimo vam samo neke od razloga zašto biste trebali više plivati tijekom godišnjeg odmora:

  • Vodite računa o zdravlju kralježnice

Plivanje predstavlja savršenu vježbu za jačanje i stabilizaciju mišića kralježnice. Svakodnevni sjedilački način života uzrokuje brojne probleme s kralježnicom. Danas gotovo 90% populacije ima bolove u leđima u akutnom ili kroničnom obliku. Za zdravlje kralježnice preporučuje se leđno plivanje zbog toga jer se kralježnica nalazi u neutralnom položaju, dok je kod prsnog i leptir načina, tijelo u izrazitom položaju hiperekstenzije u lumbalnom i vratnom dijelu kralježnice što stvara veliko opterećenje na tim dijelovima.

  • Jačajte kapacitet pluća

Pritisak vode potiče na snažnije disanje, a time se jačaju međurebreni mišići koji sudjeluju u tom procesu. Ubrzano disanje utječe na povećanje broja plućnih alveola, čime se povećava kapacitet pluća. Tlak vode je uzrok ubrzanog izdisanja zraka, stoga je plivač prisiljen i jače udahnuti. Time mu jačaju dišni mišići, a vitalni kapacitet (maksimalna količina izdahnutog zraka nakon maksimalnog udaha) se povećava za gotovo 20%. Tlak vode pozitivno utječe i na kardiovaskularni sustav jer pridonosi jačanju vena te poboljšava cirkulaciju.

  • Jačajte svoje mišiće te smanjite tjelesnu masu

Plivanje zahtjeva aktivaciju svih mišićnih skupina tijela, smanjuje opterećenje zglobova te uključuje i poboljšava aktivaciju dišnoga sustava. Zbog dodatnog otpora vode, koji je 10 do 15 puta veći od otpora zraka, plivanjem se dodatno jačaju mišići kao i kod treninga s utezima.

Plivati može gotovo svaki čovjek neovisno o razini i stanju tjelesne spreme jer zbog sile uzgona vode gubi određenu težinu tijela te je tijelo prividno lakše, a samim time je i aktivnost lakša. Kad je tijelo uronjeno u vodu do pojasa, čovjek nosi 50% svoje težine, kada je uronjeno do prsa tek 25 do 35% , a kada je uronjeno do glave samo 10% svoje težine. Stoga plivanje predstavlja idealan oblik rekreacije kod pretilih osoba te prilikom rehabilitacije koštanih i zglobnih tijela. Također, zbog savladavanja većeg otpora, u odnosu na aktivnosti na suhom, plivanje pridonosi smanjenju tjelesne mase sagorijevanjem veće količine kalorija.

Naše tijelo tijekom 60 minuta plivanja sagorijeva:

  • slobodnim stilom 500 do 700 kalorija
  • prsnim stilom 750 kalorija
  • leptir stilom 800 kalorija.

Plivanje je, uz pravilnu prehranu dobar način kojim se može gubiti višak masnog tkiva, a zadržati postojeća mišićna masa.

  • Smanjite povišeni krvni tlak

Istraživanja pokazuju da plivanje vrlo laganim intenzitetom pozitivno utječe na visoki krvni tlak. Lagano plivanje četiri do pet puta tjedno po 30 minuta ili tri puta tjedno po 20 minuta primjereno je osobama s visokim krvnim tlakom. U početku se preporuča plivanje kratkih dionica s dugačkim pauzama, a kasnije se preporuča vremenski duže plivanje prvo kraćim pauzama, a zatim postepenim produživanjem dionica plivanja.

  • Zacijelite rane, smanjite simptome astme i alergije

Morska voda sadrži veliki udio soli i najmanje 60 minerala i elemenata u tragovima važnim za zdravlje organizma. Zbog svog sastava smatra se da ima antiseptički učinak, potiče lokalnu cirkulaciju i zacjeljivanje rana. Morska voda pridonosi smanjenju simptoma astme i alergije, jer pročišćava nosne kanale, smanjuje suhoću sluznice te se inhaliranjem pare slane vode pročišćavaju dišni putevi. Tehnika disanja u vodi jača mišiće koji olakšavaju izdah, a koji je kod oboljelih od astme problematičan. Preporučuje se plivanje prsnom tehnikom ili kraulom ako ne postoji kontraindikacija.

Plivanje predstavlja idealan oblik rekreacije tijekom ljetnih vrućina s ciljem održavanja kondicije i razine tjelesne spremnosti. Smanjuje razinu stresa i napetost te je idealno sredstvo za odmor i opuštanje organizma. Preporučamo vam da iskoristite ljetne vrućine i blagodati mora kako biste napunili baterije za daljnji rad tijekom godine koji nam svakodnevni moderni, ubrzani način život donosi.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja