Intervju s Goranom Boltužićem – perspektiva strastvenog rekreativca

U intervju s Goranom Boltužićem otkrivamo male tajne velikog zaljubljenika u sport, ali ujedno i dijabetičara. Idu li biciklizam i dijabetes tipa I zajedno? Je li biciklizam sport za sve? Što pritom mogu konzumirati mali i veliki rekreativci? U nastavku vam donosimo odgovore na ova, a i mnoga druga pitanja.

Poznato je da tjelesna aktivnost, uz pravilnu prehranu, iznimno važna pri reguliranju razine šećera u krvi i održavanju iste u normalnim granicama. Obzirom da biciklisti imaju utrke koje mogu trajati satima i održavati se na zahtjevnim terenima, važno je da se na treninzima simuliraju slični uvjeti (napor, trajanje) kako bi mogli vidjeti reakciju tijela na dane uvjete. U dijabetičara tipa I velika pozornost pridaje se upravo vrijednosti šećera u krvi. U razgovoru s Goranom, saznali smo nešto više o biciklizmu, dijabetesu te je li ovo doista idealan sport za sve.

  • Odakle se stvorila ljubav prema biciklizmu i jeste li cijeli život u sportu?

Moj otac zaslužan je za ljubav prema biciklizmu. On je volio bicikle, ali nije bio natjecatelj na utrkama već se rekreativno bavio biciklizmom. Znao je u sportu uživati što smatram da je u konačnici najbitnija komponenta. Uvijek sam bio u sportu – trenirao sam stolni tenis, kratko nogomet i košarku, ali bicikl je kroz život uvijek bio prisutan.

  • Kakav je bio vaš prvi bicikl u odnosu na sadašnji?

Moj prvi bicikl bio je dječja verzija popularnog Pony-a. Imao je samo zadnju kočnicu i jednu brzinu, nije imao amortizere. Totalna suprotnost onome što danas vozim. Dobro je služio generacijama, ja sam ga naslijedio od bratića.

  • Vodite li računa o prehrambenim navikama i što konzumirate prije i tijekom utrke?

Dijabetičar sam 31 godinu, tako da nastojim paziti na prehranu što je više moguće. Jedem raznovrsno, više obroka dnevno i to smatram dovoljnim za moj hedonistički način natjecanja – uživanje prije svega, a onda ostvarivanje rezultata. Kao što znate, dijabetičari uvijek moraju imati na umu kako je važno održavati normalnu razinu šećera u krvi. Ključno je da ta razina ne bude previsoka pa tako niti previše niska. Na utrkama, pogotovo kada je zahtjevniji teren, ulaže se više energije i truda radi čega su napori značajni u savladavanju svih prepreka. Ponekad utrke imaju i više nego 100 km te traju više sati. U takvim slučajevima se mi dijabetičari najčešće susrećemo s potencijalnom hipoglikemijom odnosno izrazito niskom razinom šećera u krvi. Zbog takvih situacija moram imati nešto slatko u slučaju da nastupi hipoglikemija. Moram priznati da sam tu pomalo štreberski tip, pa zato rijetko dijelim svoje čokoladne pločice s ekipom na utrkama.

  • Kako prevenirate pojavu hipoglikemije?

Osim kvalitetnog obroka prije same utrke, pazim da svakih 30 – 40 minuta uvijek nešto pojedem, te obavezno stajem na svakoj okrepnoj stanici, to je najbolja prevencija.

Kada imam osjećaj da sam najbrži na utrci, a realno se jedva mičem s mjesta tada sam siguran da sa mnom vozi i hipoglikemija 😉 Tada je krajnje vrijeme za jelo – čokoladna pločica i šećer su uvijek u džepu.

  • Koja vam je dosada bila najzahtjevnija staza/utrka? Imate li neke posebne rituale prije svake utrke?

 Zbog vremenskih uvijeta, visoke temperature, najzahtijevniji mi je bio prošlogodišnji MTB maraton  na Braču. Kombinacija visoke temperature i zahtjevnih terena, iscrpe vas do kraja. Klasiče rituale prije utrke nemam, ali redovito od nervoze slabije spavam i imam osjećaj da sam nešto zaboravio 🙂

  • Kako se oporavljate nakon utrke?

Nakon svake utrke uzmem par dana pauze i tada ne radim apsolutno ništa. Shvatio sam da mi to najviše odgovara, a uostalom kvalitetan odmor jednako je važan kao i trening!

  • Što smatrate najvažnijom komponentom za uspješno završene utrke – redoviti trening i dobra kondicija, prehrana i/ili kvalitetan bicikl? Zašto?

Za svaku uspješno završenu utrku, najbitniji su treninzi i prehrana, to je dobitna kombinacija. Jedno bez drugoga ne ide.

  • Kada biste morali navesti tri razloga našim mališanima i njihovim obiteljima zašto baš odabrati biciklizam što biste naveli? Smatrate li da je ovo idealan sport za sve i zašto?

Tri razloga zašto je baš biciklizam pravi odabir:

  1. Izađete iz stana i vaš trening može odmah započeti, ne gubite vrijeme na odlazak do dvorane
  2. Provodite vrijeme na otvorenom – u prirodi i na zraku
  3. Kroz treninge i utrke, upoznajete ljude i družite se!

Biciklizam je svakako idealan sport i preporučam ga svima. Bili rekreativac ili profesionalni vozač, aktivirat ćete mišiće cijelog tijela i time prevenirati probleme lokomotornog sustava. Sam biciklizam ima nekoliko disciplina, pa možete odabrati onu koja vam najviše odgovara.

  • Imate li neku poruku za naše čitatelje, učenike i roditelje, koji sudjeluju u programu PETICA – igrom do zdravlja?

Ljudi, nema izgovora, uzmite svoje bicikle, sjednite na njih i uživajte s prijateljima u prirodi!

Ako ste vi i vaš mališan rekreativci koji tek započinju svoju avanturu s biciklom ili već iskusni biciklisti, u nastavku vam donosimo recept za energetske loptice kojim ćete unijeti kvalitetne masnoće, vlakna i ugljikohidrate koje će pomoći svakome da uživa u vožnji bicikla. Zdravigradske energetske loptice zdraviji su zalogaj, pogodan i za dijabetičare, kao i za ostalu populaciju mladih i nešto starijih rekreativaca za vrijeme i nakon tjelesne aktivnosti!

 

Zdravigradske energetske loptice

Vrijeme pripreme: 10 minuta

Broj loptica: 12

Sastojci:

  • ⅔ šalice maslaca od kikirikija ili badema (može i žlica maslinovog ulja)
  • ½ šalice čokoladnih kapljica
  • 1/3 šalice brusnica, marelica ili nekog drugog sušenog voća
  • 1 šalica zobi
  • ½ šalice chija sjemenki ili lanenih sjemenki
  • 1 žličica agavinog sirupa

Priprema:

  • U posudi pomiješati sve navedene sastojke.
  • Ostaviti ih u hladnjaku na 15 minuta.
  • Nakon toga napraviti 12 kuglica od dobivene smjese.
  • Podijeliti u vrećice po četiri komada i ostaviti u hladnjaku do tjedan dana.

TRI, DVA, JEDAN…KRENI!