Trčanjem do zdravlja!

trcanjem_do_zdravlja

Trčanje ili džoging sve je popularniji oblik tjelesne aktivnosti koju možete prakticirati u vrijeme i na način koji vam najviše odgovara. Trčanje je uvijek određeni izazov, a napredak u brzini i izdržljivosti ili približavanje unaprijed zacrtanom cilju (npr. sudjelovanje u utrci, polumaratonu ili maratonu) dodatno pojačava motivaciju za ustrajanjem u ovoj aktivnosti.

Redovitim trčanjem poboljšat ćete tjelesnu kondiciju, ali i postići puno više od toga! Naime rezultati istraživanja pokazuju da trčanje pozitivno djeluje na cjelokupno zdravstveno stanje. Ako redovito sudjelujete u ovoj aktivnosti, ubrzo ćete se sami uvjeriti da trčanje potiče bolji rad pluća te da bez „gubitka daha“ možete trčati brže i na duže staze. Utvrđeno je i da trčanje poboljšava funkciju imunološkog sustava povećavajući otpornost na prehlade, gripe i alergije, te da unapređuje rad probavnog sustava.

Liječnici danas trčanje sve češće preporučuju osobama koje imaju početnu fazu dijabetesa, koje pate od povišenog krvnog tlaka ili pripadaju rizičnoj skupini za razvoj osteoporoze. Trčanje unapređuje rad srca te pomaže venama i arterijama u održavanju elastičnosti, što može smanjiti rizik od srčanog udara. Redovito trčanje pridonosi prevenciji i sprečavanju pretilosti, a smatra se i jednim od najboljih načina za smanjenje i/ili održavanje tjelesne težine.

Trčanje ima pozitivan učinak i na psihološko zdravlje. Percepcija osobnog napretka dovodi do porasta učinkovitosti, što se može odraziti i na druga životna područja. Trčanje je aktivnost koja nakon napornog dana pomaže u smanjenju nakupljenog stresa, a dobrom raspoloženju pridonosi i porast razine serotonina i endorfina koji se pojačano luče tijekom ove aktivnosti. Osim toga trčanjem ćete poboljšati i kvalitetu sna, naročito ako trčite na otvorenom.

Kako započeti trčati? Za početak vam je potrebno 15-ak minuta, tenisice i dobra volja! Osim toga možete iskoristiti i neke od savjeta u nastavku.

Praktični savjeti:

  • nabavite odgovarajuću opremu – dobre tenisice za trčanje presudne su za očuvanje zglobova
  • usmjerite se na udaljenost, ne na brzinu trčanja – ako ste toliko zadihani da ne možete razgovarati s osobom pored vas, znači da prebrzo trčite
  • isprobajte pristup trči/hodaj – ako ne možete kontinuirano trčati duže vrijeme, nemojte se zabrinjavati, izmjenjujte periode trčanja i hodanja i budite uporni (značajna poboljšanja osjetit ćete već nakon dva do tri tjedna ako redovito vježbate)
  • vodite računa o vremenskim prilikama – po ljeti se preporučuje nošenje bijele kape i sunčanih naočala, a u zimskim su mjesecima obavezna dodatna oprema kapa i rukavice
  • nađite partnera ili partnericu za trčanje – istraživanja pokazuju da partner za vježbanje uvelike pridonosi motivaciji i sprečava odustajanje (pozovite susjeda, prijateljicu ili nekog iz obitelji da vam se pridruži)
  • nemojte previše razmišljati o tome kada ćete trčati, s kim ili gdje ćete trčati – obujte tenisice i izađite iz kuće, ostale odluke donijet ćete u hodu, odnosno trku
  • ako se niste dugo bavili nikakvom tjelesnom aktivnošću ili osjećate određene tjelesne tegobe, prije početka vježbanja posavjetujete s liječnikom.