Masti

naslovi_poglavlja_zdravi_tanjur_masti

Ulja i masti imaju izrazito važnu ulogu u našem tijelu:

  • dio su svake stanice
  • bitni za normalan rast i razvoj
  • bitni za normalan rad mozga i živčanog sustava
  • pomažu u apsorpciji vitamina topivih u mastima (A, D, E, K)
  • pohranjene su u obliku potkožnog masnog tkiva kao toplinski izolatori koji štite organe u tijelu.

Tri su osnovne vrste masnoća: zasićene, jednostruko nezasićene i višestruko nezasićene. Masti se u hrani obično nalaze kao mješavina zasićenih i nezasićenih masnoća, međutim, neke namirnice, poglavito one biljnog podrijetla, sadrže veći udio nezasićenih dok životinjske obično sadrže više zasićenih masnoća.

Trans masne kiseline nastaju prilikom industrijske proizvodnje hrane, a povezuju se s nepovoljnim učincima po zdravlje.

Stoga, birajte pretežito nezasićene masti koje nalazimo u maslinovom ulju, repičinom ulju ili uljima sjemenki i orašastih plodova. Nalaze se i u ribi (skuša, tuna, srdela), različitim orašastim plodovima i sjemenkama (orasi, bademi, lješnjaci, suncokretove, bundevine sjemenke).

Posebnu pozornost obratite na zasićene i trans masne kiseline. Trans masne kiseline najčešće se nalaze u gotovim (prerađenim) namirnicama, keksima, krekerima, kolačima, prženoj hrani, a zasićene masne kiseline u životinjskim mastima i tropskim uljima. Trans masne kiseline treba u potpunosti izbaciti iz prehrane, a unos zasićenih masnih kiselina treba ograničiti.

ZAPAMTITE!

Ulja i masti nikako nemojte izbaciti iz svojeg jelovnika jer su izuzetno važne za dobar zdravstveni status. Prilikom pripreme hrane najvažnija je kvaliteta(vrsta) masnoća stoga pažljivo birajte masnoće kako bi i vaš tanjur bio zdrav.