Žitarice

naslovi_poglavlja_zdravi_tanjur_zitarice

Osnova naše svakodnevne prehrane svakako trebaju biti žitarice koje ujedno čine i temelj piramide pravilne prehrane. Važnost ove skupine namirnica proizlazi iz činjenice da svaki sloj sjemenke žitarice sadrži vrijedne sastojke, poput ugljikohidrata, proteina, masti, vlakana, vitamina i minerala. Preporuka je u dnevnu prehranu uključiti između šest i jedanaest porcija namirnica iz skupine žitarica pri čemu bi naglasak trebao biti na konzumaciji cjelovitih žitarica ili proizvoda od žita.

Zašto odabrati cjelovito?

Znanstvena istraživanja potvrđuju da unos cjelovitih žitarica pridonosi boljem zdravstvenom stanju i smanjenju rizika od razvoja kroničnih bolesti. Unosom između dvije i tri porcije cjelovitih žitarica dnevno, smanjuje se opasnost od pojave visokog krvnog tlaka, bolesti srca i krvožilja, dijabetesa tipa 2 te se pridonosi regulaciji tjelesne mase.

Jeste li znali da su cjelovite žitarice izvor vitamina i minerala:

  • B1, B2, folata
  • željeza, magnezija i selena.

Što se događa kada oljuštimo sjemenku žitarice?

Prerađenim ili oljuštenim sjemenkama žitarica oduzimamo najvažnije hranjive sastojke, koji se nalaze u svakom sloju. Takve žitarice sadrže značajno manje hranjivih tvari nego cjelovite žitarice.

Kao slikoviti primjer može nam poslužiti bijela riža. Sadrži značajno manje hranjivih sastojaka, poput masti, vlakana, vitamina i minerala, jer su uklonjeni vanjski omotač i unutarnji dio sjemenke, a ostao je samo srednji dio, koji je bogat ugljikohidratima.

Porcija cjelovitih žitarica nalazi se primjerice u:

  • kriški kruha od integralnog brašna
  • pola šalice kuhane smeđe riže ili integralne tjestenine
  • pet krekera od cjelovitih žitarica
  • pola šalice cjelovitih žitnih pahuljica
  • tri šalice kokica.