Važnost adekvatne pripreme namirnica

Priprema namirnica važan je dio koji uvelike utječe na organoleptička svojstva, ali ujedno i na konačan udio hranjivih tvari u pojedinoj namirnici koja će se naći na našim tanjurima. Osim što pripremaju namirnice za vlastitu konzumaciju, roditelji imaju jedinstvenu ulogu u odgoju djeteta, ali i u oblikovanju njegovih prehrambenih navika. Poznato je da se navike i sklonosti stvaraju u najranijoj dobi, a djetetu najviše znači dobar roditeljski primjer.

Kako odabrati najbolji način pripreme jela koji će jelo učiniti ukusnim, primamljivim i pritom sačuvati hranjive tvari? Koje ulje koristiti za prženje? Je li bolje kuhati na pari ili je bolje hranu kuhati u vodi? Odgovore na ta i brojna druga pitanja nastojat ćemo dati u poglavlju koje slijedi, a time i ukazati na važnost adekvatne pripreme namirnica, koja je direktno povezana ne samo sa stvaranjem prehrambenih navika, nego i sa zdravljem cijele obitelji.

Zašto treba kuhati hranu? Četiri su osnovna razloga:

  • da bismo je učinili zdravstveno sigurnom za konzumiranje
  • da bi postala lakše probavljiva
  • da bismo povećali bioraspoloživost, odnosno apsorpciju nutrijenata
  • da bismo poboljšali okus namirnice

Metode termičke obrade hrane

Pirjanje
Blanširanje
Kuhanje na pari
Kuhanje
Pečenje
Prženje

Obroke za obitelj možemo pripremati na mnogo načina. Prednost treba dati pojedinim vrstama termičke obrade, dok druge treba koristiti povremeno. Poželjno je što češće hranu pripremati na pari, kratko kuhati u malo vode, brzo pirjati ili kratko pržiti, a tek povremeno pržiti u dubokom ulju i pohati. Hranu pripremljenu na žaru (roštilju) u prehranu djece treba uvesti što kasnije, najbolje nakon navršene pete godine.

Tablica 1:
Koje ulje je najpogodnije za pojedinu termičku obradu namirnica?

Ulja ili masti Termička obrada Vrsta masnoće Točka gorenja/°C
Svinjska mast Pečenje, prženje Zasićene 182°C
Maslac Pečenje, kuhanje Zasićene 177°C
Margarin Pečenje, kuhanje Jednostruke i višestruko nezasićene 160°C
Repičino ulje Kuhanje, priprema različitih umaka za salate Jednostruko nezasićene 204°C
Ulje kukuruza Prženje, priprema različitih umaka za salate Višestruko nezasićene 232°C
Maslinovo ulje Kuhanje, pečenje, prženje, priprema različitih umaka za salate Jednostruko nezasićene 160°C ekstra djevičansko
216°C djevičansko
242°C maslinovo ulje(sastavljeno od rafiniranih maslinovih ulja i djevičanskih maslinovih ulja)
Palmino ulje Kuhanje, prženje Zasićene 230°C
Suncokretovo ulje Kuhanje, pečenje, priprema različitih umaka za salate Jednostruko nezasićene 246°C
Biljno ulje (suncokretovo + repičino ulje) Kuhanje Višestruko nezasićene  246°C
Ulje oraha Kuhanje, prženje, pečenje Jednostruko nezasićene 204°C
Ulje kikirikija Prženje, kuhanje, priprema različitih umaka za salate Jednostruko nezasićene 232°C
Ulje sezama Kuhanje, priprema različitih umaka za salate Višestruko nezasićene 232°C
Ulje lješnjaka Priprema različitih umaka za salate, marinade Jednostruko nezasićene 221°C
Ulje badema Kratko prženje Jednostruko nezasićene 216°C

Tablica 2:
Popis vitamina topivih u vodi i mastima

Vitamini topivi u vodi

Vitamini topivi u mastima

Vitamin

Naziv

Vitamin

Naziv

B1 Tiamin A Retinol
B2 Riboflavin D
B3 Niacin E Tokoferol
B5 Pantotenska kiselina K
B6 Piridoksin
B7 Biotin
B12 Kobalamin
C Askorbinska kiselina